جام جم آنلاین - آرشیو

فیلمنامه‌ نویسی با دست‌ فرمان جدید

فیلمنامه‌ نویسی با دست‌ فرمان جدید

روند تولید فیلم و سریال در طول سال‌های گذشته دگرگون شده و به یک نظم نسبی رسیده است؛ از تشکیل گروه‌های فیلم و سریال در سیمافیلم تا شکل‌گیری دفتر فیلمنامه که در هرکدام علاوه بر پیش‌بردن سیاست‌های کلی تحولی سازمان صداوسیما، تلاش شده تا خروجی فیلمنامه‌ها هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی، قابل‌قبول‌تر از قبل باشد.

کتابی که با پخش طوبی پرفروش شد

کتابی که با پخش طوبی پرفروش شد

شاید برای بسیاری از مخاطبان تلویزیون جالب باشد که بدانند طوبی که این شب‌ها قصه زندگی‌اش روی آنتن رفته، روایتی واقعی از زندگی زنی به نام خاله بتول است که چند سال قبل پرونده زندگی‌اش برای همیشه بسته شد.

گفت‌و‌گو بین‌خطوط

گفت‌و‌گو بین‌خطوط

برنامه «بین‌خطوط» از تولیداتی  است که تلاش کرده در گفت‌وگو با نویسندگان، پلی میان انتقال دانش و تجربه این نویسندگان بزند. این برنامه به موضوعاتی همچون امنیت انسانی و نقش شرکت‌های بزرگ در تامین و تخریب آن در جهان، اقتصاد، روابط بین‌الملل ایران به‌ویژه در مرزهای شمالی، سازمان‌های امنیتی و فعالیت‌هایشان در خاورمیانه و جهان اسلام (سازمان امنیتی غربی)، شیعیان به‌عنوان اقلیت در غرب و زنان شیعه در دنیای امروز و جامعه‌شناسی فوتبال بپردازد.

هنوز برای مردم بابا عقیل هستم

هنوز برای مردم بابا عقیل هستم

مهدی فقیه خیلی دیر به تلویزیون آمد اما با بازی در سریال‌های خاطره‌انگیز وجذابی از جمله عیاران، هتل، کت جادویی، در چشم باد، مریم مقدس، سرزمین مادری، لیلی با من است و شوق پرواز توانست کارنامه‌ای قابل قبول ارائه دهد.

عشق نباشد موفقیتی حاصل نمی‌شود

عشق نباشد موفقیتی حاصل نمی‌شود

گویندگی یکی از شغل‌های جذاب و پرطرفدار است که خیلی‌ها دوست دارند خودشان را در این عرصه محک بزنند. در گذشته برای گوینده‌شدن باید هفت‌خوان رستم را طی می‌کردید تا می‌توانستید پشت میکروفن بنشینید اما این روزها مسیر هموارتر شده است و علاقه‌مندان این حرفه می‌توانند راحت‌تر وارد این عرصه شوند. در ادامه گپ‌وگفتی با کیوان همتی، یکی از گوینده‌های شناخته‌شده رادیو ایران داشتیم.

مادربدون تکرار

مادربدون تکرار

سریال «وارش» را به خاطر دارید؟ همان مجموعه‌ای که زندگی زنی به همین نام را به تصویر می‌کشید که چه فراز و نشیب‌هایی را در طول زندگی‌اش تجربه کرد. نسرین بابایی، هنرمند گیلانی در آن مجموعه پرمخاطب، نقش میانسالی وارش را هنرمندانه ایفا کرد. او سال‌هاست که در مجموعه‌های تلویزیونی بسیاری ایفای نقش می‌کند و همواره نماد یک مادر جدی، اما مهربان و دلسوز ایرانی است.

روایت شیدایی اباعبدا...

روایت شیدایی اباعبدا...

رادیو محرم هشت سالی است که با هدف ترویج فرهنگ عزاداری صحیح و پخش نوحه‌ها، مرثیه‌سرایی‌ها و روضه‌ها با گویش و لهجه‌های مختلف روی آنتن می‌رود.یکی از برنامه‌های این شبکه رادیویی که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده، ویژه‌برنامه «شور شیدایی» است که در تعامل با مخاطبان تهیه و پخش می‌شود، به همین بهانه با عوامل آن گفت‌و‌گو شده که در ادامه می‌خوانید.

از نقش مادر مهربان و زن دلسوز خسته شده‌ام

از نقش مادر مهربان و زن دلسوز خسته شده‌ام

زهرا سعیدی، از قدیم مادر مهربان و همسر دلسوز همیشگی سریال‌های تلویزیونی بوده است. مخاطبان «قاب‌کوچک» نقش‌آفرینی این بازیگر پیشکسوت را در سریال‌های خاطره‌انگیزی همچون به رنگ صدف، ستایش، روزهای زندگی، یوسف‌پیامبر، صنوبر، مریم‌مقدس، نردبام آسمان و...به یاد دارند.

هشدارهای پلیسی را نگو نگفتی!

هشدارهای پلیسی را نگو نگفتی!

شاید برای‌تان پیش آمده باشد که در مراودات روزمره در شرایطی قرار گرفته باشید که عده‌ای بخواهند از شما سوء‌استفاده کنند و اصطلاحا کلاه‌تان را بردارند. این‌که بدانید و آگاه باشید چطور می‌توان در دام کلاهبرداران نیفتاد و زیرکانه با چنین افرادی برخورد کرد، نکته بسیار مهمی است و دانستن آن برای هر کسی لازم است.

مواجهه بی‌واسطه با ایران واقعی

مواجهه بی‌واسطه با ایران واقعی

دست‌گذاشتن روی سوژه‌های خاص برای روایت، اول ازهمه کار مستندسازوروایتگر راسخت می‌کند.چه زمانی که صحبت از پیشرفت‌ها و ورود به حوزه‌های خاص باشد و چه وقتی که روایتگر، وارد حوزه‌های خاصی مثل جلسات غیررسمی رهبری می‌شود. جنس کارهای سیدمحمدعلی صدری‌نیا از همین نوع کارهاست.

هنوز برای ما تاریخ می‌نویسند

هنوز برای ما تاریخ می‌نویسند

قاسم تبریزی، پژوهشگر تاریخ معاصر، در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم، به واکاوی نقش ماموران نام و نشان‌دار استعمار پرداخته و به‌خصوص در مورد شرق‌شناسان انگلیسی و تاثیرگذاری آنان از طریق آثار مکتوبی که نوشته‌اند،سخن گفته است؛موضوعی که بسیار هدفمند و ناظر بر آینده بود و می‌توان ردپای آن رادربخش‌هایی ازسریال سرزمین مادری که مدتی است از شبکه سه سیما پخش می‌شود،سراغ گرفت.

عشق به فرزند از کودکی با زنان همراه است

عشق به فرزند از کودکی با زنان همراه است

سریال «پشت‌پرده» این شب‌ها تلاش می‌کند تصویری شیرین از زندگی ایرانی را در قاب‌جادو ثبت کند. تصویری از انعطاف در برابر پذیرش فرهنگ‌های دیگر و زندگی مسالمت‌آمیز در عین تفاوت‌ها که گرچه آسان نیست اما شدنی است.

مصائب یک مامور امنیتی

مصائب یک مامور امنیتی

نادر فلاح، بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون است. فعالیت هنری‌اش را از دهه ۶۰ در کرمان آغاز کرد و خیلی زود توانست هنر و استعدادش را در بازیگری نشان بدهد و در آثار بسیاری در حوزه تئاتر، سینما و تلویزیون هنرنمایی کرد و در جشنواره‌ها نیز ‌درخشید.

تنوع قصه و وحدت موضوع در «تنهایی»

تنوع قصه و وحدت موضوع در «تنهایی»

محمدعلی فارسی را مخاطبان فیلم‌های مستند، یک تهیه‌کننده خوش‌ذوق با دایره ارتباطی بسیار عمیق نسبت به مفاهیم زندگی شهدا و همسران شهدا می‌شناسند که سوابق بسیار ارزشمندی را در این حوزه با ساخت مستندهای مختلف از جمله مستندهای «بعد از تو» و تنهایی در کارنامه خود دارد و تلاش کرده در این مجموعه‌ها از زاویه متفاوت یعنی از زاویه همسران شهدا به زندگی بعد از شهادت همسر بپردازد و چالش‌ها، مشکلات و ابعاد مختلف زندگی آنها را مورد واکاوای قرار بدهد.

قصه خانواده شهدا به روایت تنهایی

قصه خانواده شهدا به روایت تنهایی

«تنهایی» عنوان مجموعه‌ای مستند به کارگردانی فاطمه‌سادات محمودپور و تهیه‌کنندگی محمدعلی فارسی است که بازپخش آن در ۱۳ قسمت به‌تازگی در جدول پخش شبکه افق قرار گرفت و سعی دارد به بررسی مشکلات و چالش‌های زندگی همسران شهدا با محوریت سوژه‌هایی که دارای تنوع قصه و درام هستند بپردازد.

دوست دارم نقش منفی هم بازی کنم

دوست دارم نقش منفی هم بازی کنم

هرچند اصغر نقی‌زاده بیشتر با بازی در فیلم‌های دفاع مقدسی‌ مانند مهاجر، آژانس شیشه‌ای، خاکستر سبز، سرزمین خورشید، از کرخه به راین، گاهی به آسمان نگاه کن و... شناخته می‌شود اما این بازیگر در تلویزیون نیز در سریال‌های خاطره‌انگیزی از جمله وضعیت سفید، خوش‌رکاب، معراجی‌ها و... به ایفای نقش پرداخته است.

شگفتانه‌های نسیم‌آوا در فصل پنجم

شگفتانه‌های نسیم‌آوا در فصل پنجم

فصل تازه برنامه «نسیم‌آوا» قرار است برای مخاطبان خود در میلاد حضرت امام‌رضا(ع) شگفتانه‌ای داشته باشد؛ شگفتانه‌ای نو از جنس موسیقی. در خصوص ویژگی‌های فصل پنجم و همچنین پیشینه این برنامه با محمدرضا محبی، تهیه‌کننده و مجری آن به گفت‌وگو نشستیم.

برای کار التماس نمی‌‌کنم

برای کار التماس نمی‌‌کنم

غلامحسین لطفی نزدیک به یک دهه است که ازتهران کوچ کرده و در قزوین ساکن شده است. این کارگردان و هنرپیشه پیشکسوت در سریال‌های خاطره‌انگیزی از‌جمله خانه‌به‌دوش، به رنگ صدف، امیرکبیر، دلیران تنگستان، شب روباه، این خانه دور است، پژمان و...به ایفای نقش پرداخته است.

تحول در بودجه تولید با شاخص‌های کیفی

تحول در بودجه تولید با شاخص‌های کیفی

شاهید مظفری دی‌ماه گذشته به سمت سرپرستی طرح، برنامه و بودجه سازمان صداوسیما منصوب شد.

سه، دو ، یک «آشپز شو»

سه، دو ، یک «آشپز شو»

«آشپز شو» یکی از برنامه‌های متفاوت آشپزی و متنوع از نوع پخت غذاها و آشپزی در استان‌های کشورمان و فرهنگ‌ غذا در قالب یک مسابقه در شبکه نسیم است که جذابیت را به خانه‌های مردم برد.

1 صفحه

نیازمندی ها